Thailand en eerste week Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sam Vroon - WaarBenJij.nu Thailand en eerste week Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sam Vroon - WaarBenJij.nu

Thailand en eerste week Laos

Blijf op de hoogte en volg Sam

27 November 2015 | Laos, Luang Prabang

Lieve lezers,

Maandag 2 november om 13:20u Nederlandse tijd steeg ik op vanaf Schiphol, op weg naar Bangkok. Daar aangekomen had ik gelukkig mijn transfer van het vliegveld naar mijn hostel al geregeld, en na een uurtje in de taxi belandde ik rond het middaguur in mijn eerste hostel van Zuidoost-Azie. Ondanks dat ik vrij moe was (slapen in een vliegtuig is voor mij onmogelijk blijkbaar) ben ik meteen met een Noorse jongen en een Nederlandse meid Bangkok ingegaan. Bangkok is een overweldigende stad met vervelende tuktukchauffeurs, veel bezienswaardigheden, gezellige en minder gezellige barretjes en om het af te maken een constante aroma van uitlaatgassen, riool en zwetende Thaise mensen. Ik vroeg me af waarom hier zo graag meer dan 8 miljoen mensen wonen, maar toch heeft de stad ook een bepaalde charme. Ik ben mijn eerste dag naar een marktje geweest, heb een kleine tempel bezocht, heb een Thai massage genomen (nee, geen happy ending, ik had oprecht last van mijn nek) om vervolgens af te sluiten met een biertje op Khao San Road (de backpackerstraat van Bangkok). De volgende twee dagen heb ik samen met een groepje Nederlanders en een Deense jongen nog wat meer bezienswaardigheden bekeken, waaronder de bekende Wat Pho tempel.

Na 3 dagen Bangkok nam ik donderdagavond 5 november het vliegtuig naar Chiang Mai om mijn nichtje op te zoeken. Jenneke en Adriaan waren samen ook op reis in Thailand, en tijdens hun laatste avond in Chiang Mai kon ik nog even gezellig aanhaken voor een biertje. Chiang Mai was een fijne afwisseling van het drukke Bangkok, en er was bovendien genoeg te doen. Van vrijdag tot en met maandag heb ik twee tempels bezocht, een paar keer uitgegaan en een dagje gerelaxed bij de zogenaamde Grand Canyon van Thailand. Dit is een oude mijn volgelopen met regenwater waar je kan zwemmen. Ook heb ik in Chiang Mai het lekkerste streetfood van Thailand gegeten op de dagelijkse Night Market.

Maandag 9 november ben ik samen met een Amerikaan (David) en een Belg (Gaai), die ik vrijdag had ontmoet bij mijn hostel in Chiang Mai, naar Pai afgereisd. Pai is een gemoedelijk dorp midden in het platteland dat erg populair is bij backpackers. Er is niet zoveel te doen, maar er hangt een fijne sfeer. Deze sfeer en de goede feestjes waren voor mij een reden om er vijf dagen te verblijven. De enige serieuze activiteit deze week was het bezoeken van een waterval, verder heb ik voornamelijk in een hangmat gehangen en bier gedronken. Ik vond het persoonlijk ook wel fijn om eens een paar dagen geen buddha's en tempels aan te gapen. Daarnaast heb ik een hele gezellige tijd gehad met David, Gaai en een hele groep andere mensen van mijn hostel in Pai.

Zaterdag 14 november vertrok ik 's ochtends vroeg met een minivan naar Chiang Mai, om vervolgens meteen door te reizen naar Chiang Rai per bus. Hier had ik afgesproken met mijn Deense vriend Jacob, die ik eerder in Bangkok had ontmoet. De volgende dagen heb ik samen met hem veel bezienswaardigheden bekeken in Chiang Rai en omgeving. Dit was prima te doen, aangezien we scooters hadden gehuurd en op ons eigen gemak overal heen konden rijden. Aangezien Jacob ging duiken op Koh Tao en ik door wilde reizen naar Laos, scheidden onze wegen weer na een paar dagen.

Woensdag 18 november reisde ik met een lokale bus die op elk moment uit elkaar kon vallen af naar de grens met Laos bij Chiang Khong. Er was bijna niemand bij deze Thaise grenspost te bekennen, en middels een shuttlebus over de Mekong belandde ik bij de Laotiaanse grenspost. Na het benodigde papierwerk maakte ik meteen kennis met de Laotiaanse instelling. Ik moest 1 uur wachten totdat mijn tuktuk naar Huay Xai vertrok, omdat de chauffeur wilde wachten op meer mensen. Alles gaat in Laos een paar versnellingen lager dan in Thailand, maar hier ben je vrij snel aan gewend. In Huay Xai stond mij de Gibbon Experience te wachten, waarbij twee dagen ging trekken en ziplinen in de jungle. Bovendien verbleef je 's nachts in de meest indrukwekkende boomhut die ik ooit heb gezien, met drie verdiepingen, stromend water inclusief regendouche en een fantastisch uitzicht over het regenwoud. We waren met een leuke groep van 20 man, die voor het grootste deel bestond uit Nederlanders en Duitsers (zoals bijna overal hier). Ik heb helaas geen gibbons gezien (wel gehoord), maar deze ervaring zal ik niet snel vergeten. Na de Gibbon Experience ben ik met de slowboat over de Mekong naar Luang Prabang gereisd. De slowboat (zo slow dat het twee dagen duurt, tussenstop in Pakbeng) is een relaxte manier van reizen en je ziet bovendien veel mooie landschappen en minidorpjes langs de Mekong.

Afgelopen maandagmiddag (23 november) kwam ik aan in Luang Prabang. Laos heeft tot nu toe een goede indruk op mij gemaakt, en dit geldt zeker ook voor deze stad. Naast de fantastische Kuang Si watervallen heb ik ook mijn eerste boeddhistische feestdag meegepakt bij de Wat That Luang tempel.

Hiermee wil ik mijn eerste reisverslag afsluiten. Excuses voor deze zeer beknopte versie, maar ik houd mij absoluut aanbevolen om meer (uitgebreide) verhalen en ervaringen met jullie persoonlijk te delen via Facebook/Whatsapp/Skype/mail/postduif. Aangezien de wifi hier net zo snel is als de mensen zelf zijn, kan ik alleen maar hopen dat het mij zo lukt om wat foto's up te loaden.

Ciao

  • 27 November 2015 - 13:51

    Jenneke:

    Neefie!
    Leuk verhaal:)
    Is Laos heel anders dan Thailand?
    Grappig van dat plaatselijk vervoer he.. In Indonesië heb ik ook eens drie uur gewacht om vervolgens in een busje zonder deuren en amper banken 'vervoerd' te worden. Leuke dingen;-)
    Leuk ook dat je zoveel nationaliteiten ontmoet en bizar altijd weer dat er overal Nederlanders zijn... Zo'n klein landje, maar zo bereist.
    En dat ben jij straks ook!!
    Veel plezier met je volgende avonturen!
    X Jen & Aad

  • 27 November 2015 - 15:24

    RIENK EN JANNEKE ROUKEMA:

    Hallo Sam,
    Wat leuk je eerste reisverslag met prachtige belevenissen te lezen. Vanmorgen was ik nog even bij Tjebbe en mama. En bij thuiskomst vond ik je verslag. Wat zie je in zo'n korte tijd veel van een voor mij althans vreemde wereld. Ontdek je nu nog zaken die je later in je vervolgopleiding kunt gebruiken?
    Fin dat je zoveel internationale contacten kunt leggen. Gelukkig hoef je je dar niet eenzaam te voelen.
    We blijven met je meeleven en kijken al weer uit naar je volgende verslag, In ons volgende mailtje sturen we ook het Sinterklaasgedicht op.
    Veel liefs van opa en Janneke.

  • 28 November 2015 - 18:09

    Nienke:

    lieve Sam,
    Ik merk dat je geniet en veel dingen mee maakt. Op internet even gekeken naar fotos van gibbon experience. Lijkt me tof om zo over de jungle te roetsjen.
    Maak je ook contact met de locals?of is dat lastig.Ik hoop je binnen kort weer te spreken via Skype,liefs mama

  • 28 November 2015 - 19:05

    Margriet:

    Hoi Sam, leuk je verslag! Keek er al naar uit, was erg benieuwd naar je ervaringen!
    Heel veel plezier in 't lvervolg van je reis, maar doe voorzichtig! Gr. Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sam

Actief sinds 01 Nov. 2015
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 2089

Voorgaande reizen:

02 November 2015 - 07 Maart 2016

Zuidoost-Azië

Landen bezocht: